torsdag 21 juni 2018

Läs tips 2

Nu har sommarlov/semester börjat för många. Dags med lite boktips.
En av författare som jag har läst några böcker av är pastor Max Lucado. Han skriver på ett språk som är lätt att förstå. I hans böcker utgick han ofta ifrån en av bibelböckerna eller någon biblisk person.
 
 
Här är två av hans böcker jag läst. I båda böckerna finns det frågor för varje kapitel längst bak i boken. Frågor för reflektion och samtal i t ex en bokgrupp.
 
 
Den här boken finns översatt i svenska. Här utgick Max Lucado från berättelsen om Josef och hjälper oss läsare att bemöta svårigheter vi kan möta i livet.
 
 
På bokens baksidan står det:
"Du är rädd att du inte kommer att klara det. Du är rädd att depressioner skulle aldrig lämna dig, din klagan skulle aldrig ta slut, smärtor du känner inte komma att gå över. Kommer det gråa himlen att någonsin släppa fram ljuset? Kommer bördan att bli lättare?"- (Min egen översättning)
 
Max Lucado tog Josef som exempel. Josef som blev såld av sina bröder till ett främmande land där han blev slav, jobbade sig upp och blev oskyldig anklagad, kastad i fängelse ... men han gav aldrig upp. 
 
Det kan kännas likadant i våra liv. Att olycka, misslyckande, sorg, smärtor, sjukdomar...elände verkar aldrig ta slut. Då uppmuntrade Max Lucado oss att ta Josef som förebild.
 
"Du kommer att klara det.
Det kanske inte bli smärtfritt.
Det kommer inte att gå fort.
Men Gud kan använda det trasiga till något gott.
Var inte dåraktig eller naiv.
Men inte heller modlös.
Med Guds hjälp, kommer du att klara det." (min egen översättning)
 
 
Den här boken läste jag ut för ett par veckor sedan. Jag läste den samtidigt som jag läste Josuaboken i Bibeln. I "Dina bästa dagar" utgick Max Lucado från Josua. Vi kan känna oss rädd, liten inför vissa motstånd vi möter i livet. Då ska vi ta Josua som förebild och ta hjälp av hans sätt att bemöta och bekämpa livets svårigheter.
 
 
"Alla möter vi dem. Motstånden som hindrar vår väg till glädje. Svårigheterna som begränsar våra äktenskap. Fruktans murar som stoppar vår frid. fästena som hindrar vår andliga utveckling. Hur kan vi riva ner dessa murar av hinder som håller oss borta från den framtid som Gud lovar oss?"
 
Att läsa den här boken samtidigt som jag läste Josua hjälpte mig att förstå bibelberättelsen. Att det som hände då kan hjälpa mig idag, i mitt vardagsliv. Tron, berättelserna i Gamla testamentet var inte bara sagor, historik utan de har med livet att göra. Gud hjälpte då och Han hjälper även idag. Det gemensamma i dessa två böcker är att Gud är densamme oavsett tid, person, omständigheter. Huvudsaken är att vi håller fast Guds löfte.
 
"Vi kanske faller, men vi ger inte upp. Vi kanske får kämpa, men vi kan övervinna modlösheten. Vi kan uppleva ett liv fyllt av andens frukt och tron kan växa. Med Guds hjälp kan vi stänga gapet mellan den person vi är och den person vi önskar att vi var."
 
Jag önskar er mycket trevlig läsning!
 
Böckerna hittar du hos
Bokus.se
Sjöbergsförlag
Semnosförlag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar